Όσιος Θεοφάνης ο έγκλειστος.Περί του καρδιακού πυρός που φωτίζει την ψυχή.Η νοερά άθλησις.
Συλλογή διδασκαλιών των Αγίων Πατέρων και πεπειραμένων ασκητών περί της προσευχής του Ιησού Χριστού.
327. Εκείνοι οι οποίοι μετά θερμού ζήλου προσεύχονται, γράφει ο Σπεράνσκυ, περιορίζονται πολλές φορές στο «Κύριε ᾿Ελέησον», αλλά ενίοτε διακόπτεται και αυτό, όταν έρχονται σε έκσταση (αρπαγή προς Κύριον), όπως και σε μας ενίοτε συμβαίνει.Αφού δε άπαξ αναφθεί το πυρ αυτό, εξακολουθεί να καίει αφ’ εαυτού του, και ουδείς γνωρίζει πως διατηρείται αυτό, Τούτο είναι ακατανόητο.Αφού δε συνέλθει ο αρπαγείς, επαναλαμβάνει πάλι το «Κύριε Ελέησον». Ολόκληρη η προσευχή είναι: «Κύριε Ιησοῦ Χριστέ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησόν με».Το πυρ, περί του οποίου γίνεται μνεία, ανάβει βραδέως, κατόπιν σημαντικών προσπαθειών μέσα στην καρδιά, συνεχώς ενδυναμούμενο και αναφλεγόμενο δια της νοεράς - καρδιακής προσευχής. Ή διαρκώς και πλέον εμβαθυνόμενη προσευχή προς τον Κύριο, προσαυξάνει την ζέση.Οι πεπειραμένοι Πατέρες διακρίνουν: ζέση σωματική, η οποία επέρχεται κατόπιν συγκεντρώσεως των δυνάμεων μας στην καρδιά, δια της προσοχής και προσευχής, ζέση σωματική του σαρκικού πάθους, η οποία ενίοτε αναδίδεται ταυτοχρόνως και ενισχύεται υπό του εχθρού, και τέλος, ζέση πνευματική, άδολη και καθαρή από πάσης αντικείμενης συγχύσεως.Ή τελευταία αυτή, είναι δύο μορφών: η μία, τρόπος του λέγειν, φυσική, προερχόμενη εκ της ενώσεως του νου με την καρδιά, η δε άλλη ευλογημένη και εκ της δεξιάς του Θεού επερχόμενη.Την διάκριση των δύο αυτών ζέσεων διδάσκει η πείρα. Η ζέση αυτή είναι γλυκιά, και η διατήρηση της λίαν ευχάριστη, τόσο χάρη της ίδιας της γλυκύτητας, όσο και του γεγονότος, ότι δίνει ευφροσύνη σε όλη την εσωτερικότητα μας. Όμως όποιος προσπαθεί να διατηρήσει και να επαυξήσει την ζέση αυτή, μόνο προς χάρη της γλυκύτητας της, αυτός δίνει περισσότερη αξία στο δώρο, παρά στον δοτήρα Θεό. Το οποίο είναι και αναξιοπρεπές. Για τον λόγο αυτό, λοιπόν, οι νήφοντες εντείνουν τις προσπάθεια τους, για να μη δίδουν πολλή σημασία σ’ αυτή την γλυκύτητα, αλλά μόνο στην μετά του Θεού διαλογή, κατά την οποία Αυτός υπάρχει ταυτοχρόνως υπέρ ηδονήν και ευφροσύνην, καθώς ο Προφήτης Δαυΐδ λέγει: «Ἡδυνθείη Αὐτῷ ἡ διαλογή μου, ἐγὼ δὲ εὐφρανθήσομαι ἐπὶ τῷ Κυρίῳ».Όσιος Θεοφάνης ο έγκλειστος.Επιστολαί περί της πνευματικής ζωής. σελ. 236-238.
Τρίτη 18 Ιουνίου 2024
Περί του καρδιακού πυρός που φωτίζει την ψυχή.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Ο μακαριστός πατέρας Κωνσταντίνος Στρατηγόπουλος αγάπησε πολύ τον Χριστό και το σώμα Του, την Εκκλησία. Η μετάδοση της θεραπευτικής της Ορθο...
-
Δεν αρκεί μια καλή συμπεριφορά μέσα σε έναν γάμο. Χρειάζεται αγιασμένη στάση για να βρεθεί ο ΧριστόςΔεν αρκεί μια καλή συμπεριφορά μέσα σε έναν γάμο. Χρειάζεται αγιασμένη στάση για να βρεθεί ο Χριστός. Απάντηση του π. Κωνσταντίνου Στρατη...
-
ΚΥΡΙΑΚῌ ΟΓΔΟῌ Ἐκ τοῦ κατὰ Ματθαῖον ιδ΄ 14 - 22 Κήρυγμα του π. Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου την Κυριακή 27 Αυγούστου του 2000 - σε ...
-
ΚΥΡΙΑΚῌ ΕΒΔΟΜῌ Ἐκ τοῦ κατὰ Ματθαῖον θ΄ 27 - 35 Κήρυγμα του π. Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου την Κυριακή 19η Ιουλίου του 1998 σε mp3 - εδώ Η...
-
ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία τοῦ π. Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου , στά πλαίσια τῆς ἑρμηνείας πού ἔγινε στό κήρυγμα τῆς ...
-
Κυριακή Η΄ Ματθαίου Πηγή: floga.gr Τόν δέ νοῦν τρέφει ξένως! Τά λίγα... καί ποιοί καί τό πῶς θά τά πάρουν! Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλ...
-
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ θ΄.1-9 Αρχίστε να δουλεύετε πάνω στην καρδιά σας, στην βαθιά ηρεμία της καρδιάς στη βαθιά ησυχία που είναι αποτέλεσμα ...
-
10 Ιουλίου ΟΣΙΑ ΑΜΑΛΙΑ του Μομπέζ πηγή : εδώ ΚΑΝΩΝ ΠΑΡΑΚΛΗΤΙΚΟΣ ( εδώ ) ΕΙΣ ΤΗΝ ΟΣΙΑΝ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΝ ΜΗΤΕΡΑ ΗΜΩΝ ΑΜΑΛΙΑΝ ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ Η Α...
-
Λευτέρης Καλλέργης - Έναν άλλο κόσμο θέλω Στίχοι : Π ίσω μου ζυγώνει ο φόβος, Έχω μάτια δίχως φως.. όπου μας πηγαίνουν πάμε κι...
-
Τὸ Πρόσωπο τοῦ Φωτὸς Εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ ἀπὸ τὸν Ἅγιο Σωφρόνιο Μοναχὴ Γαβριηλία πηγή : εδώ Ὅ ποιος εἶδε τὸ Ἄκτιστο Φῶς καὶ ἀναγνώρισε...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου