Ο γάμος μέσα στην ορθοδοξία μας καλεί να πορευθούμε στο ίδιο ακριβώς γεγονός που μας καλεί και ο ορθόδοξος μοναχισμός. Να μπορέσω να κατευθυνθώ προς τον Κύριο, να θεωθώ και να μπω στην βασιλεία των ουρανών.
Αυτή είναι η προοπτική του γάμου. Μοναδική και ανεπανάληπτη όσο μοναδική και ανεπανάληπτη είναι η πορεία του κάθε χριστιανού μέσα στην εκκλησία. Την ώρα λοιπόν που αρχίζω να κουβεντιάζω για τον γάμο βάζω μπροστά μου αυτό τον σκοπό. Γάμος έξω από αυτά τα δεδομένα είναι κάτι πολύ ανόητο. Εδώ ο απόστολος Παύλος παρουσιάζει αυτή την ενότητα Χριστού και εκκλησίας και αυτή η ενότητα περνάει μέσα στη ζωή των ανθρώπων και μπολιάζει την ζωή τους. Τίποτα δεν μπορεί να υπάρξει έξω από αυτήν την προσπάθεια για ενότητα μέσα στην ζωή του Χριστού και της εκκλησίας.
Ένας γάμος έχει νόημα μονάχα αν καταξιώνεται μέσα σε αυτήν την ενότητα .
Πως μπορείς να μιλήσεις για Αγάπη και για ένωση, αν δεν μπορείς να καταλάβεις τον Θεό που είναι Αγάπη και τον Θεό που συγκρατεί και ενώνει τα πάντα; Πως μπορείς να μιλήσεις για έρωτα αν δεν μπορείς να γνωρίσεις τι σημαίνει έρωτας για τον Θεό; Πως μπορείς να μιλήσεις για μια κοινή ζωή αν δεν καταλάβεις την έννοια της τριαδικότητας του Θεού;
Ο γάμος λοιπόν είναι εδρασμένος καθαρά πάνω σε αυτά τα δεδομένα που γνωρίζουμε από τον Θεό.
ΤΡΙΑΔΑ-ΕΝΟΤΗΤΑ-ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ και ΘΕΩΣΗ του.
Χωρίς αυτήν την προοπτική ο γάμος παραμένει και γίνεται ένα συμβόλαιο. Γίνεται μια κοινωνική πρακτική που απλώς πάει να συντηρήσει κάποιες δομές οι οποίες προυπάρχουν μέσα στην κοινωνία και απλώς πρέπει να τις συντηρήσουμε γιατί έτσι έταξαν οι άνθρωποι, γιατί έτσι είναι το ηθικόν.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΑΜΟΣ ΤΟ ΗΘΙΚΟΝ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!
Ο ΓΑΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΘΕΩΣΕΩΣ.
ΕΝΑΣ ΤΡΟΠΟΣ ΘΕΩΣΕΩΣ!
Πως πραγματώνεται αυτή η θέωση;
Σου δίνει πολύ πρακτικά ένα σχήμα για να μπορείς, όχι να καταλάβεις αλλά να βιώσεις με τα δεδομένα τα καθημερινά σου αυτό το οποίο είναι ο Θεός!
Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΙΑΔΑ!Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΜΟΟΥΣΙΟΣ. Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΤΗΡ ΥΙΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ.
Αυτά μονάχα ξέρουμε. Είναι ομοούσιος και διακρίνεται στα 3 πρόσωπα. Τα 3 πρόσωπα διατηρούν την δίκη τους προσωπική ελευθερία, τα δικά τους χαρίσματα και όμως είναι ομοούσια. Περιχωρούνται μέσα σε μια ενότητα Αγάπης. Απόλυτη ενότητα Αγάπης! Ερχόμαστε λοιπόν μέσα στην ορθόδοξη εκκλησία να μιλήσουμε για τον γάμο μεσα από αυτά τα δεδομένα. Τα δεδομένα της Τριαδικότητας και του δοσίματος της απόλυτης Αγάπης. Τριαδικότητα σημαίνει πρώτα πρώτα ένωση και ομοουσιότητα. Μέσα στα ανθρώπινα δεδομένα φυσικά η ομοουσιότητα είναι κάτι αδύνατον να γίνει κατά φύσιν. Αλλά κατά χάριν είναι δυνατόν οι άνθρωποι να ενωθούν. Γι’ αυτό η εκκλησιά είναι μία και είναι ενωμένοι οι πιστοί μέσα στην εκκλησία. Περιχωρούν ο ένας στην ζωή του αλλού εν αγάπη. Η αγάπη σημαίνει έξοδος, σπάζοντας τους φραγμούς του εγωισμού τους. Εξέρχονται από τον εγωισμό και μπορούν να μπουν στην ζωή του άλλου και να ζήσουν τον άλλον όπως είναι ο εαυτός τους χωρίς την ίδια ώρα να χάσουν την ελευθερία του προσώπου τους! Ο γάμος λοιπόν είναι μια καθαρή δυνατότητα, πρακτικής βιώσεως της ζωής της Αγίας Τριάδος. Καταλαβαίνεις τι σημαίνει ελευθερία του προσώπου και την ίδια στιγμή τι σημαίνει ενότητα. Και αν ξεκινήσεις απ' αυτό το αφετηριακό δεδομένο μπορείς να πας παραπέρα και να θεωθείς.
Έχεις το δεδομένο το βασικό της τριαδικότητας, το ζεις, ασκείσαι γι’ αυτό, πονάς γι’ αυτό, καταλήγεις όμως να θεωθείς. Αυτή είναι η βασική τοποθέτηση της ορθόδοξης εκκλησίας για το Γάμο.
***π.Κωνσταντίνος Στρατηγόπουλος
Απομαγνητοφωνημένο
απόσπασμα απο ομιλία που
έγινε στις 13-02-1988
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου