ΕΠΙΤΑΦΙΑ
του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
στη μητέρα του Νόννα
πζ΄
Ἔνθα ποτ' εὐχομένης τόσσον νόος ἔπτατο Νόννης,
μέσφ' ὅτε καὶ ψυχὴ ἕσπετ' ἀειρομένῳ,
εὐχομένης δὲ νέκυς ἱερῇ παρέκειτο τραπέζῃ,
γράψατ' ἐπερχομένοις θαῦμα τόδ', εὐσεβέες.
***
Εδώ, κάποτε, ενώ προσευχόταν, τόσο υψώθηκε ο νους της Νόννας,
ώσπου και η ψυχή τον ακολούθησε στα ύψη.
Και καθώς προσευχόταν, έπεσε νεκρή κοντά στην Τράπεζα.
Γράψτε, ευσεβείς, το θαύμα τούτο για τις γενιές που θα΄ρθούνε.
ογ΄
Ἄλλη μὲν κλεινή τις ἐνοικιδίοισι πόνοισιν,
ἄλλη δ' ἐκ χαρίτων ἠδὲ σαοφροσύνης,
ἄλλη δ' εὐσεβίης ἔργοις καὶ σαρκὸς ἀνίαις,
δάκρυσιν, εὐχωλαῖς, χερσὶ πενητοκόμοις·
Νόννα δ' ἐν πάντεσσιν ἀοίδιμος·
εἰ δὲ τελευτὴν τοῦτο θέμις καλέειν,
κάτθανεν εὐχομένη.
***
Άλλη φημίζεται για τους κόπους της μέσα στο σπίτι,
άλλη για την ομορφιά αλλά και τη φρονιμάδα της,
άλλη για έργα ευσέβειας, ή γι’ ασθένειες στο σώμα,
ή για δάκρυα, για προσευχή, για περίθαλψη φτωχών.
Μα η Νόννα καλοτυχίζεται για όλα.
Κι αν είναι σωστό αυτό να το λέμε θάνατο,
πέθανε καθώς προσευχόταν.
οστ΄
Ψυχὴ μὲν πτερόεσσα πρὸς οὐρανὸν ἤλυθε Νόννης,
σῶμα δ' ἄρ' ἐκ νηοῦ Μάρτυσι παρθέμεθα.
Μάρτυρες, ἀλλ' ὑπόδεχθε θύος μέγα, τὴν πολύμοχθον σάρκα
καὶ ὑμετέροις αἵμασιν ἑσπομένην,
αἵμασινὑμετέροισιν, ἐπεὶ ψυχῶν ὀλετῆρος
δηναιοῖσι πόνοις κάρτος ἔπαυσε μέγα.
Οὐ μόσχων θυσίην σκιοειδέα οὐδὲ χιμάρρων
οὐδὲ πρωτοτόκων Νόνν' ἀνέθηκε Θεῷ·
ταῦτα νόμος προτέροισιν, ὅτ' εἰκόνες·
ἡ δ' ἄρ' ἑαυτὴν δῶκεν ὅλην· βιότῳ μάνθανε
καὶ θανάτῳ.
***
Στον ουρανό ανέβηκε φτερωτή η ψυχή της Νόννας,
το σώμα της απ’ το ναό τ’ αποθέσαμε κοντά στους μάρτυρες.
Μάρτυρες, το λαμπρό σφάγιο υποδεχτείτε, την πολύμοχθη σάρκα,
πού βάδισε στ’ αχνάρια των αιμάτων σας·
στα δικά σας αχνάρια, αφού εκείνου πού τις ψυχές θανατώνει
νίκησε τη μεγάλη δύναμη με τους αδιάκοπους μόχθους της.
Μοσχαριών θυσία προτυπωτική ή κατσικιών
ή πρωτότοκου παιδιού δεν πρόσφερε στο Θεό η Νόννα·
αυτά ανήκουν στους προηγούμενους νόμους των εικόνων.
Ακούστε, αυτή πρόσφερε σ’ όλη τη ζωή της
και το θάνατο, τον ίδιο της τον εαυτό.
Μνήμη της αγίας ΝΟΝΝΗΣ,
της μητρός του αγίου Γρηγορίου τον Θεολόγου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου