Δεν θα αρνούμεθα τα λουτρά εις εκείνον του οποίου η ασθένεια απαιτεί αυτά. Ο ασθενής θα ακολουθεί άνευ γογγυσμού την εντολή του ιατρού̇ εις περίπτωσιν καθ’ ην διαφωνεί θα πράττει κατά την εντολήν του ηγουμένου ό,τι είναι αναγκαίον δια την υγεία του .
Η σωματική καθαριότης έχει άμεση σχέση με το φαγητό και με τη ζωή μας. Όταν έχεις ακάθαρτους λογισμούς το σώμα σου αναδίδει τη δυσωδία τους. Χρησιμοποίησε όσα αρώματα θέλεις μόλις σε πλησιάσει κάποιος που έχει ελάχιστη πνευματική όσφρηση θα καταλάβει αμέσως ότι η ψυχή σου είναι μολυσμένη. Ό,τι είναι ο άνθρωπος εσωτερικά, είναι και εξωτερικά. Δεν μπορεί να κρυφθεί από το συνάνθρωπό του πόσο μάλλον από τον Θεόν. Επειδή οι παλαιοί το ήξεραν αυτό δεν έδιναν τόση σημασία στο λουτρό. Eπίσης τα σημερινά λουτρά έχουν καταστεί αναγκαία όχι μόνο λόγω της γενικής διαφθοράς αλλά και λόγω της αλλοιώσεως των φαγητών. Tα φαγητά των ημερών μας δημιουργούν ακαθαρσία στον οργανισμό, στην ψυχή και στο πνεύμα. ‘Oσο πιο απλό και φυσικό είναι το φαγητό τόσο και πιο καθαρός είναι ο οργανισμός. ‘Oσο το καρυκεύει και το συνθέτεις τόσο γίνεσαι και εσύ ακάθαρτος με όλες τις έννοιες της λέξεως. Επειδή λοιπόν στην εποχή μας είναι τέτοια η τροφή των ανθρώπων -αλλά και η ζωή τους και ο παρασυρμός τους- ακόμη και τα ενδύματά τους είναι κολλητά, λεπτά- γι’ αυτό ρίχνουμε το βάρος στην καθαριότητα του σώματος. Ανέκαθεν όμως υπήρχαν λόγοι που επέτρεπαν το λουτρό. Από την αρχαιότατη εποχή πήγαιναν ακόμα και οι μοναχοί 3 έως 4 φορές τον χρόνο. Σε μερικά μοναστήρια πήγαιναν κάθε μήνα. Το περισσότερο θεωρείται εντελώς ανάρμοστο για τον μοναχό, διότι υποτίθεται ότι έχει μια σχετική καθαριότητα ψυχής. Η απόπνοια του σώματος έχει μεγαλύτερη σχέση με την ψυχή παρά με το σώμα. Υπάρχει μια εξαιρέσις, οι ειδικές σωματικές ασθένειες που προκαλούν δυσοσμία. Πολλοί Άγιοι περιέπιπταν σε τέτοιες αρρώστιες και τότε αποδεικνυόταν πολύ περισσότερο η ταπείνωσις και η καθαριότητα της καρδιάς τους, από το αν θα ευωδίαζαν.
Στην εποχή μας, οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν εάν δεν πλυθούν κάθε ημέρα. Αν είναι όμως δυνατόν σε μια τέτοια ατμόσφαιρα να υπάρξει πνευματική ζωή! Εν πάση περιπτώσει, επειδή ο Άγιος έχει όλη αυτή τη σύνθετη κατάσταση μπροστά του, λέγει ότι δεν θα αρνούμεθα τα λουτρά σε εκείνον που το απαιτεί η ασθένεια. Θέτει ως βασικό όρο την ασθένεια. Στη λέξη ασθένεια υποκρύπτεται και η έννοια της ασθένειας του χαρακτήρος και της βουλήσεως. Αλλά αυτό το κρύβει, γιατί όταν ανοίξεις σε κάποιον ένα παράθυρο θα το εκμεταλλευθεί. Όταν πω λόγου χάριν ότι απαγορεύεται να πάρετε απολυτήριο, όσο και αν το επιθυμείτε, θα παλέψετε θα μετανοήσετε δεν θα πάρετε. Εάν σας πω ότι μπορείτε να πάρετε, αμέσως θα ζητήσουν πολύ ή θα αρχίσουν να το σκέπτονται.
Γι’ αυτό με τη λέξη "ασθένεια" μη συνάπτοντας την με τη λέξη "σώμα", εννοεί κυρίως την ασθένεια του χαρακτήρος, της ψυχής και του πνεύματος, που εξαναγκάζει τον άνθρωπο να κρύπτεται με το να λούζεται.
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
ΝΗΠΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
ΑΡΧ.ΑΙΜΙΛΙΑΝΟΥΣΙΜΩΝΟΠΕΤΡΙΤΟΥ (σελ.314)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου