Αγίου Βαρσανούφιου
100 Μυρίπνοα Άνθη.
ΠΗΓΗ: ΕΔΩ
1η ΔΕΚΑΔΑ1… Εάν βοηθήσουμε να αναπαυθούν οι αδελφοί και σκεπάσουμε τις αμαρτίες τους, τότε κι εμείς μέσω αυτών θα λάβουμε την τέλεια ησυχία από τον Θεό. (στ΄)2… Ονόμασες, αδελφέ, τον εαυτό σου αμαρτωλό, ενώ τα έργα σου δείχνουν ότι δεν το πιστεύεις. Αυτός που πιστεύει ότι είναι αμαρτωλός και αίτιος πολλών κακών, δεν αντιλέγει σε κανένα, δεν λογομαχεί, δεν οργίζεται εναντίον κανενός, αλλά τους θεωρεί όλους καλύτερους απ’ αυτόν.
Πρόσεχε αδελφέ, αυτό δεν είναι αλήθεια. Ακόμα δεν φθάσαμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας αμαρτωλούς. Εάν είσαι αμαρτωλός, τότε γιατί κατηγορείς τον πλησίον σου και τον καταδικάζεις επειδή εξ αιτίας του δοκιμάζεις θλίψη; Δεν γνωρίζεις ότι ο καθένας πειράζεται από την ίδια την συνείδηση του, κι αυτό γεννάει σ’ αυτόν την θλίψη;
Παρατήρησε, αδελφέ, ότι χλευάζουμε τους εαυτούς μας και μιλάμε μόνο με το στόμα, ενώ τα έργα δείχνουν άλλα. Λέμε ότι ο αδελφός φταίει για όλα, ενώ στην πραγματικότητα εμείς φταίμε. (ιζ΄)3…. Ο διάβολος είναι ψυχρός, και απ’ αυτόν προέρχεται όλη η ψυχρότητα. Εάν λοιπόν αισθανόμαστε ψυχική ψυχρότητα, ας επικαλεσθούμε τον Θεό, και ερχόμενος ο Κύριος θερμαίνει την καρδιά μας στην τελεία αυτού αγάπη, όχι μόνο την αγάπη προς αυτόν, αλλά και προς τον πλησίον. Εάν ξηράνθηκε η πηγή των δακρύων της καρδιάς σου, και υγράνθηκε η υπό την γαστέρα, εσύ όμως έλκυσε τον Κύριο στην οικία σου, και αυτή τότε θα ξηρανθεί, η δε πηγή των δακρύων θα καθαρισθεί για να εκχύσει το ύδωρ το νοητό. (ιη΄)4… Γνώριζε, αδελφέ, ότι κάθε λογισμός που δεν έχει την γαλήνη της ταπεινώσεως, δεν είναι κατά Θεόν, αλλά είναι ολοφάνερα εκ των αριστερών. Ο Κύριος μας μετά γαληνότητος έρχεται. Οτιδήποτε κάνει ο αντίδικος γίνεται με ταραχή και θόρυβο. Έχει λεχθεί ότι «ἀπό τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθε αὐτούς». (κα΄)5…Θέλεις να λυτρωθείς από τις θλίψεις και να μη ταλαιπωρείσαι σ’ αυτές; Ανάμενε χειρότερα, και αναπαύεσαι. Θυμήσου ο Ιώβ και οι υπόλοιποι Άγιοι πόσες θλίψεις υπέμειναν, απόκτησε την υπομονή τους, και τότε θα παρηγορηθεί η ψυχή σου. (με΄).6… (Απάντηση σε ερώτηση περί της ακαταστασίας τού κόσμου). Αδελφέ, όσο έχουμε καιρό, ας προσέχουμε τους εαυτούς μας, διότι έχουν ταραχθεί τα σύμπαντα, κι ας ασκηθούμε ιδιαίτερα στην σιωπή. Εάν θέλεις να αναπαυθείς γενικά απ’ όλα, γίνε νεκρός για κάθε άνθρωπο, και αναπαύεσαι. Για λογισμούς, και για κάθε πράγμα και διαγωγή και φροντίδα σου λέω· Ησύχαζε εν ειρήνη. (νβ΄)7…(Απάντηση σε ερώτηση αδελφού, εάν πρέπει να φράξει την θύρα του κελλίου του). Αδελφέ, μη φράξεις την είσοδο του κελλίου. Διότι δεν νεκρώνεται κανείς με τον φραγμό της θύρας, αλλά με τον φραγμό του στόματος. (νδ΄)8… Αγωνίσου, όσο μπορείς, να πεθάνεις για κάθε άνθρωπο, και θα σωθείς έτσι. Πες στον λογισμό σου ότι πέθανα και βρίσκομαι στον τάφο. (νε΄)9… Εάν ο πιστός μιλήσει με αιρετικούς ή απίστους και υπερασπισθεί τις θέσεις του, στον αιώνα δεν ταράζεται. Διότι έχει στην καρδιά του τον αρχηγό της ειρήνης και της γαλήνης Ιησού. Ο πιστός έχει την δύναμη να εκφράζει ειρηνικά τις θέσεις του, και με αγάπη να οδηγεί αιρετικούς και απίστους πολλούς σε επίγνωση του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού. (νθ’)10… Όσοι λογισμοί προέρχονται από τους δαίμονες, προξενούν ψυχική ταραχή, είναι γεμάτοι από λύπη, και κρυφά και ανεπαίσθητα μας τραβούν προς τα πίσω. Ντύνονται με ενδύματα προβάτων, δηλαδή υποβάλλουν λογισμούς αρετής, από μέσα όμως είναι λύκοι άρπαγες. (ξ΄)
Αγίου Βαρσανουφίου
100 Μυρίπνοα Άνθη,
από τη βίβλο του.
εκδ. Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου, Άγιον Όρος 1990.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου