358Ἢ λιτάνεύσις τοῦ σταυρωμένου κατὰ τὸ «Σήμερον κρεμᾷται ἐπὶ ξύλου...» τῆς ἀκολουθίας τῶν ἄγίων παθῶν γίνεται ὅπως εἶναι καρφωμένος ὁ ἐσταυρωμένος στὸν σταυρὸ ἢ χωριστά, καὶ ἢ σταύρωσις γίνεται στὸ μέσον τοῦ ναοῦ;
Ὅπως καὶ ἄλλοτε γράψαμε, ὸ ἔσταυρωμένος πῆρε τὴν μορφὴ ποῦ ἔχει σήμερα σὲ πολὺ μεταγενεστέρα ἔποχή. Στὸ Ἅγιον Ὄρος,Ὅρος, στὶς Σλαβικὲς Ἐκκλησίες καὶ σὲ ἄκραία χωριὰ τῆς πατρίδος μας εἶναι ἀκόμη ἄγνωστος. Ἄντὶ ἔσταυρωμένου λιτανεύεται ἢ εἰκόνα τῆς σταυρώσεως ἢ σταυρός, ἐπάνω στὸν ὅποιο εἶναι ζωγραφισμένο τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ ἢ ζωγραφισμένο μὲν χωριστά, ἀλλὰ καρφωμένο στὸν σταυρὸ κατὰ τρόπο ποῦ νὰ μὴ μπορῇ νὰ ἄποσπασθὴ ἄπὸ αὔτόν.
Τὸ ἴδιο καὶ ἢ ἄποκαθήλωσις ποῦ γίνεται σήμερα κατὰ τὸ Εὔαγγέλιο τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς εἶναι πολὺ νεωτέρα. Κατὰ τὴν παλαιοτέρα πρᾶξι κατὰ τὴν ωρα αὔτὴ ἄπεσύρετο ἢ ἔκαλύπτετο ἢ εἰκόνα τῆς σταυρώσεως ἢ ὸ σταυρός, ὅπως τὸν περιγράψαμε ἄνωτέρω.
Ἔστω ὅμως κι' ἂν ἔπρόκειτο γιὰ νεωτερικὰ στοιχεῖα, καὶ ἢ λιτάνευσις τοῦ ἔσταυρωμένου κατὰ τὸ «Σήμερον κρεμᾷται...» καὶ ἢ ἄναπαράστασις τῆς ἄποκαθηλώσεως εἶναι πολὺ ἐντυπωσιακὰ καὶ συγκινοῦν καὶ κατανυσσουν τὸν λαό. Ἴσως καὶ ἢ σταύρωσις θὰ ἄπεδεικνύετο ἔξ ἴσου λαοφιλὴς καὶ θὰ προξενοῦσε συγκινήσεις καὶ κατάνυξι στὸ ἔκκλησίασμα. Ἄλλὰ ἂς ἄφήσωμε τὰ πράγματα ὅπως ἔχουν γιὰ νὰ μὴ χάσῃ τὴν σοβαρότητά της ἢ ἴερὰ ἄκολουθία. Ἔχει ἄρκετὰ λαϊκὰ στοιχεῖα τὰ περισσότερα θὰ τὴν καταστρέψουν. Στὸ τέλος θὰ χάσωμε τὸν ἔλεγχο τὼν πραγμάτων, μὲ κίνδυνο νὰ μεταβληθοῦν οἴ ἄκολουθίες τῆς Μεγάλης Ἔβδομάδος σὲ ἱερὴ θεατρικὴ παράστασι. Οἴ ὕπερβολὲς πρέπει νὰ ἄποφεύγωνται.
ΙΩΑΝΝΟΥ Μ. ΦΟΥΝΤΟΥΛΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑΣ ΑΠΟΡΙΑΣ
Δ΄
301-400
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου