ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η πείρα μας έχει διδάξει πως η σωστή εκμάθηση της αγιογραφίας πρέπει να ακολουθήσει την εξής σειρά: Αρχίζουμε με την πιστή αντιγραφή των μελών του προσώπου και μαθαίνουμε να τα συνθέτουμε σε πρόσωπο. Στη συνέχεια κάνουμε τις ίδιες ασκήσεις με ένα πινέλο. Έτσι μαθαίνουμε να χειριζόμαστε το πινέλο, για να μπορούμε να τραβάμε σωστές γραμμές, όμορφα σχεδιασμένες.
Στη συνέχεια θα ασκηθούμε στο να ενώνουμε ένα φωτεινό χρώμα (μια φωτισμένη επιφάνεια) με ένα άλλο σκοτεινότερο, κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το φως να ελαττώνεται βαθμηδόν και η μετάβαση από το φως στη σκιά να μην είναι τραχιά και απότομη, αλλά βαθμιαία και συνεχόμενη. Αυτή η άσκηση θα μας βοηθήσει στο να ζωγραφίσουμε σωστά τα φωτίσματα πάνω στους σκοτεινούς προπλασμούς.
Μένει να περάσουμε τους προπλασμούς του προσώπου και των μαλλιών και να πατήσουμε με το ειδικό καρμπόν τις λεπτομέρειες στο πρόσωπο και τις γραμμές στα μαλλιά. Επειδή έχουμε ασκηθεί στο σχεδίασμα των μερών του προσώπου, μπορούμε εύκολα να σχεδιάσουμε τα γραψίματα και στη συνέχεια να βάλουμε τα φωτίσματα ενώνοντας τα όμορφα με τις σκιές. Τα υπόλοιπα τελειώματα του προσώπου δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες, εκτός από τις ψιμυθιές και τα «γανώματα», τα κοκκινάδια του προσώπου, που αν δε σχεδιαστούν σωστά καταστρέφουν όλο το πρόσωπο. Το χαρακώνουν με άσπρες γραμμές - κάτι σαν το βάψιμο των Ινδιάνων - ή το κοκκινίζουν στα μάγουλα υπερβολικά και σκληρά, σα μακιγιάζ κωμικής θεατρικής παράστασης. Γι' αυτό χρειάζονται ειδικές ασκήσεις για τις ψιμυθιές και τα γανώματα.
Μετά τις ασκήσεις του κεφαλιού ακολουθούν οι ασκήσεις στο σχέδιο των χεριών και των γυμνών ποδιών. Και εδώ χρειάζεται προσεκτική μελέτη στο σχήμα των δακτύλων και της κίνησης, καθώς και των αναλογιών των μελών. Μετά την άσκηση αυτή συνεχίζουμε ασκούμενοι στην κίνηση και τη στάση ολόκληρου του σώματος και των ενδυμάτων. Έπειτα γυμναζόμαστε χρωματίζοντας και φωτίζοντας τα μέλη και τα ενδύματα.
Αυτονόητο είναι ότι η ίδια μέθοδος ακολουθείται για τα βουνά, τα δένδρα και γενικά όλα τα στοιχεία που περιέχονται στην εικονογραφία.
Σα γενικές παρατηρήσεις επάνω στις ασκήσεις έχουμε τις εξής: Αρχίζουμε με βοηθητικές ελαφριές γραμμές, για να αποτυπώσουμε το γενικό σχήμα μέχρι την τελική του μορφή. Ύστερα με έντονες μολυβιές σχεδιάζουμε το ακριβές σχήμα και ακολουθεί η διαδικασία της ζωγραφικής με χρώμα.
Πρέπει να γίνει κατανοητό πως οι ασκήσεις αυτές πρέπει να επαναλαμβάνονται από καιρό σε καιρό, γιατί είναι σίγουρο πως, αν δεν επαναληφθούν οι ασκήσεις αρκετές φορές, αρχίζει ο αρχάριος να κάνει μικρολάθη και τα διαιωνίζει επαναλαμβάνοντας τα στις εικόνες. Ειδικότερα πρέπει να ασκηθεί άπειρες φορές στα εκφραστικά στοιχεία του προσώπου, για να αποστηθίσει το ακριβές τους σχήμα και τις εκφραστικές αλλοιώσεις που επιφέρουν όταν μεταβληθεί το σχήμα τους.
Οι ασκήσεις που αναφέρουμε, είναι η αναλυτική και λεπτομερειακή σειρά της εκμάθησης της αγιογραφίας. Αν και είναι μια σειρά επινόησης του συγγραφέα, όμως αποτελεί αναγκαία στάδια από τα οποία πρέπει να περάσει ο μαθητευόμενος· αυτό φάνηκε στην πράξη από πλήθος μαθητευομένων. Η αθέτηση αυτής της σειράς των ασκήσεων θα έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν κάποια λάθη και παραλείψεις στις εικόνες.
Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Ιωάννου - Χαριλάου Βράνου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου